on the dark side
Under tre dagar njuter jag av att få gå en utbildning på Berghs och lära mig mer om att bygga varumärken i sociala medier. Det är Deeped och Sarah som jobbar tillsammans i konceptet #socialbydefault som håller i tyglarna. Det är nyttigt att få sitta på andra sidan i skolbänken och jag tror att jag är lite skadad av att vara både lärare och utbildare.
Ibland kanske mitt fokus hamnar på upplägg och former i tillägg till innehåll och jag får styra över mig själv till rätt plats på fokuskartan.
Ett par saker hos några av deltagarna som fascinerar och förbryllar mig är
a) bristen på nyfikenhet att använda digitala verktyg
b) brist på (för-)kunskaper
Om du går en kurs med titeln ”Att bygga varumärken i sociala medier” – borde du då inte ha ett eget Twitterkonto? Instagramkonto? Snapchatkonto? LinkedInkonto? Facebookkonto hade alla… Och är det inte en rimlig förkunskap att veta vad en algoritm är? Och kunna göra en enkel digital presentation av ett case? Det här är bara några av rätt många frågetecken.
Jag begriper mig inte riktigt på den där frågan som kom igår – ”När ska jag hinna med att omvärldsbevaka på arbetstid?” Va? tänkte jag, det gör en väl hela tiden, oavsett plats eller tid på dygnet? Hon som ställde frågan konstaterade idag lite triumferande att hon hade lagt in en halvtimme i kalendern för omvärldsbevakning varje vecka från och med i augusti efter semestern. EN HALVTIMME I VECKAN PÅ EN BESTÄMD TID?? Då är det nog ingen risk att hennes digitala kompetens kommer öka ens pyttelite, tror jag.
Och varför får vi kursmaterial på papper? Det är jättekonstigt.
Nog har jag fått med mig tankar och idéer som är kalasbra att realisera och pröva, men jag trodde att nivån på innehållet i utbildningen skulle vara mer komplex och utmanande än den hittills varit och hoppas att sista dagen blir något att riktigt vira hjärnan runt.